13 April 2014

Daun Semambu Dan Kelebihannya



Pokok Semambu atau Margosa atau Neem adalah sebatang pokok hijau berdaun lebat terbahagi kepada helaian-helaian daun dimana setiap daun menyamai daun yang matang. Ia mempunyai bunga putih kecil di hujung ranting dan buah berukuran 1.2 to 1.8 cm panjang berwarna hijau atau kuning dan setiap satunya berbiji. Pokok ini boleh membesar sehingga 10 ke 10.5 meter tinggi dengan lilitan berukuran lebih kurang 2 hingga 3 meters. Batangnya adalah bertonik pahit dan berangsangan. Kulit akar mempunyai ciri-ciri yang sama dengan kulit batang.

Antara kelebihannya:

 * Pokok Margosa dianggap sebagai pembersih udara dan mencegah dari penyakit demam Malaria dan kolera. Infusi atau air rebusan daun segarnya adalah merupakan tonik sayuran pahit dan alternatif terutama bagi mengubati demam malaria yang kronik disebabkan tindak balas nya keatas hati. Ianya hendaklah diambil dengan kadar 15 ke 60 grams.

* Daun Margosa digunakan atau disapu dibahagian luaran sangat berkesan kepada penyakit kulit terutamanya bisul, ulser kronik, letusan cacar (smallpox), kudis sifilis, bengkak kelenjar dan luka. Ianya boleh digunakan secara tuam, rebusan atau sapuan.

* Menggunakan 3 grams kulit kayu bahagian dalam Margosa dengan 6 grams gula kelapa atau kabung setiap pagi sangat berkesan untuk mengubati penyakit buasir. Untuk mengatasi buasir berdarah, 3 atau 4 biji buah Margosa boleh dicampur dengan air dan diminum

* Salap (oinmen) yang disediakan dari daun Margosa sangat berguna untuk mengubati ulser dan luka. Salap ini disediakan dengan menggoreng 50 grams daun Margosa bersama dengan 50 grams minyak sapi dan melenyek campuran tersebut dengan baik sehingga salap diperolehi dengan serata. Pes yang disediakan dari kulit kayu nya dengan menggosoknya didalam air juga boleh digunakan untuk menggubati luka.

Kalau nak cari pokok ni, depan skpp 9(2) Putrajaya banyak ye... 

Kenapa aku cari pokok ni?
Daun semambu boleh menghilangkan rasa gatal pada badan akibat demam chicken pox..Hampir 2 minggu Aqil chicken pox..Daun ini sangat membantu menurunkan panas badan juga jika demam.

Cuma rebus daun ni kemudian mandi kan suam-suam..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...