09 February 2011

Tragedi Tanah Runtuh


Kejadian yang tak dapat dilupakan oleh penduduk disini. Pagi buta bunyi seakan bom meletup yang teramat kuat. Masa tu tak tau ape yang berlaku. Beberapa minit lepas tu, ade orang wat announce suruh turun dari blok dengan kadar segera dan alihkan kenderaan kerana tanah runtuh. Pastu bunyi siren kereta polis.

Masa tu aku tengah sarat mengandung anak ke-2.Pe lagi, aku n family bersiap2 utk turun. Cuma bawa dompet je.Itu yang paling penting.Keadaan manjadi riuh.Husband aku dah risau ngan kereta dia, kot2 la tertimbus dek tanah ke. Cepat2 gi kat kereta. Tanah yang runtuh tu memang hampir2 dengan kereta aku. Pe lagi, husband aku cepat2 alihkan. Banyak kereta yang tertimbus. Apa boleh buat, dah memang tempat parking kereta.

Dalam pale otak aku, cuma memikirkan keadaan rumah je masa tu. Diorang kata tanah retak, kemungkinan blok akan runtuh..Waaaa banyak barang kat rumah tu, kalau blok tu runtuh.Hari semakin cerah, ramai orang kat tempat kejadian. Tak lama tu polis halau suh duduk jauh2. Orang nak wat keje. So, aku dan penduduk kat situ gi beralih tempat lak. Kitaorang duk kat tepi jalan dekat ngan klinik. Duduk la beramai2 kat situ.Tetiba perut lak wat hal..biasa la pagi2 kena sarapan dulu, sib baik bawa dompet pe lagi, gi makan roti canai kat kedai mamak la.

Selesai makan, gi balik semula kat tempat orang berkumpul tu. Mata mengantuk lagi sebab bangun awal. Aku pun tido la dalam kereta. Ala tido2 ayam je. Dalam beberapa jam kemudian, semua penduduk diarahkan gi kat dewan Presint 9 untuk berteduh. Aku dah risau, Ingatkan kena berumah kat dewan tu beberapa hari. Sib baik kejap je. Masa kat dewan to diorang ade bagi sumbangan la skit. Sumbangan ape yek?? Toto la. Pastu ade khabar gembira, semua penduduk boleh menginap kat kuarters Presint 14. Rumah baru, x buka lagi..hehehe. Dapat la duduk kat situ dalam 2 minggu.

Dapat je kunci rumah Presint 14 tu, ramai la penduduk naik rumah asal ambik kain baju. Ade gak yang bawa peti, mesin basuh bagai. MMM..Aku je sempoi..cuma bawa baju dan iron je. Baju kurung wajib bawa sebab nak gi keje kan. Takkan pakai seluar jeans pulak. Settle semuanya. Aku terus je berangkat gi rumah tumpangan sementara tu. Masuk2 je rumah, ala nak kena mop lantai pulak. Gi la kedai jap cari mop dan penyapu. Esok tu, dapat sumbangan lagi berupa wang tunai.Kira lepas la untuk makan.

Keadaan yang tak selesa selama 2 minggu itu berakhir setelah diberitahu bahawa penduduk boleh pulang ke Presint 9. Happy tak terhingga. Syukur Alhamdulillah blok tu masih dalam keadaan baik. Hingga la sekarang. Tempat tanah runtuh tu pun telah di simenkan. Wassalam..habis sudah citer lama..Kenangan yang tak dapat dilupakan.

p/s: tengok la gambo kat atas tu..Kereta tu masih berada disitu hingga ke hari ini menyebabkan aku selalu teringatkan kisah lalu.

Tahun: Mac 2007 (betul tak) kalau tak salah la. Sebab anak ke-2 aku lahir pada April 2007..Kira betul la tu.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...