03 October 2011

Mari Berfikir


Mari kita bermain dengan nombor/angka nak tak?

Saya dan mencubanya..

Sekarang saya nak anda pula mencuba, boleh ke?

Jom....

*

*

Bayangkan nombor tiga digit misalnya 871. Ulangi tiga digit yang sama sekali lagi maka jadilah 871871. Seterusnya bahagikan dengan 13. Jawapannya dibahagi pula dengan 11. Jawapannya dibahagi pula dengan 7. Apakah jawapan akhirnya?

Cuba sekali lagi, mulakan dengan tiga digit yang lain pula. Apakah kesudahannya?

Cuba siasat / kaji mengapa terjadi begitu?


INI ADALAH SATU PROSES BELAJAR MELALUI PENYIASATAN atau MENGKAJI. INI ADALAH PROSES MENERAP KEMAHIRAN BERFIKIR, PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF.

**sebenarnya saya telah blogwalking kat blog cikgu matematik saya. Dan saya suka mencubanya..

Anda bagaimana?

2 comments:

  1. wow.. bestnyer. dah cuba dah. dpt blk no.asal 871

    ReplyDelete
  2. lovely: nanti kita fikir2 yg lain pulak yer...enjoyyy

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...