03 August 2011

Bangga Dengan Aset Yang Dimiliki


LELAKI ini cukup taksub bercerita tentang perincian semua jenis motosikal dalam sesi fotografi baru-baru ini. Riak wajahnya cukup beria-ria menerangkan satu persatu tentang kenderaan beroda dua itu.

Sambil memberi penerangan, dia sempat menyelak helaian majalah bagi membuktikan penjelasannya.

Mohd. Firdaus Jauri sedaya upaya mendapatkan terjemahan menerusi kamus andai wujud mana-mana perkataan yang keliru.

Tambahan pula, kesempatan bekerja di negara selatan tengah Eropah itu selama tiga tahun memberi banyak peluang kepadanya untuk mempelajari bahasa Itali.

Pergaulan bersama penduduk di negara itu dan mengambil kursus bahasa Itali memberi banyak manfaat bagi setiausaha pejabat sepertinya.

“Saya sempat mengumpulkan kira-kira 150 buah majalah motor berbahasa Itali sewaktu berada di sana. Ketika itu rasa kagum memuncak setelah melihat teknologi permotoran di negara berkenaan,” katanya.

Antara majalah berbahasa Itali yang dimilikinya adalah in Stella, Autoin, Dueru ote, in Moto, Scooter Facile, Mondo Ducati, Moto Super Market dan Riders.

Itu tidak termasuk majalah popular TnT Magazine, Moto Sprint, 1000 Moto dan Eero Moto yang kerap kali bahan bacaan Mohd. Firdaus pada masa lapangnya.

Baginya, dia memperoleh banyak maklumat dalam pemilikan majalah itu terutama kepakaran dalam bidang permotoran yang menjadi minat bagi kebanyakan lelaki sepertinya.

Sekadar mengimbas kenangan lalu, sebenarnya motosikal cukup dekat dengan jiwa suami kepada Ghazila Elni Ghazalli ini. Sejak kecil lagi, dia mula membonceng Yamaha 100cc bersama pakciknya.

Bertitik tolak dari situ, rasa untuk memiliki sebuah motosikal ditanam. Azamnya dalam hitam hati, kalau tak dapat yang besar, motosikal kecil pun sudah memadai.

**Caya lah Abg.Fir...wa tabikkkk

5 comments:

  1. aku dah jumpa sumber utusan malaysia

    ReplyDelete
  2. liya: aku ambik kt FB lor...tapi memang dari utusan la..

    mizzkechique: kenal sangat2 abg.fir ni...Baik orang nya...ala dulu dia keje 1 bhgn ngan saya..skrg dah tukar..

    ReplyDelete
  3. hehe...sm la kite.. tp sy kenal dia sbb sekampung.. br pasan semlm artikel ni, tu pun dia yg upload kt FB..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...