25 April 2011

Kasut Balet Memudaratkan Kaki


Jika anda terfikir untuk membeli kasut balet kerana terpikat dengan kecantikan bentuk kaki penari-penari balet, lebih baik anda hentikannya. Ini kerana, pakar-pakar telah menegaskan bahawa kasut balet tidak sesuai untuk dipakai sesuka hati kerana ia boleh membahayakan kaki anda.

Dari hasil kajian,bentuk kasut tersebut yang rata sememangnya tidak mampu menyokong kaki dengan baik dan sempurna kerana ia memberikan tekanan yang lebih kepada pinggul, lutut dan punggung kita.

Apabila tekanan pada lutut, pinggul dan belakang meningkat dari masa ke semasa, ia boleh menyebabkan radang sendi dan ketegangan otot. Oleh itu, jangan terlalu mengikut fesyen. Kesihatan lebih penting dari segalanya.

7 comments:

  1. yup.....nak beli kasut jangan hanya tengok pada cantik je..tapi tngok pada kesesuaian dan efek pada tbuh badan

    anda dijemput menyertai
    Bicara Kata Cinta: Segmen "aku dan cinta"

    ReplyDelete
  2. yup.....nak beli kasut jangan hanya tengok pada cantik je..tapi tngok pada kesesuaian dan efek pada tbuh badan

    anda dijemput menyertai
    Bicara Kata Cinta: Segmen "aku dan cinta"

    ReplyDelete
  3. kasut flat pun memudarat kan?? adeshhh.. tapi, lau heels pun bahaya jugak... nak berkaki ayam pun dapat penyakit... hehehe =)

    ReplyDelete
  4. hahhaha yup.. shera dah lama tahu kasut macm ni memudaratkan.. shera beli kasut mcm ni tok kerja.. masa tu kerja part time.. diri lama.. sangat sakit.. lagi2 kat tumit.. walaupun diri baru setgh jam.. shera pun pelik knape lar mudah penat kan.. ni terbace pulak info pasal kasut ni.. hahah mcm nk guling2 pulak ni.. ehee..

    ReplyDelete
  5. tapi kebanyakkan pompuan suka pakai heel. nak cantik ke nak tinggi ek..Tapi dapat penyakit je.Tak mau la...pakai yang mana sesuai dan tak menyakitkan diri sendiri ok la..Kalau tak sesuai, cepat2 tukar ye..Info ni pun baru je terbaca dari buku. So nak share dengan pengunjung blog ni.

    ReplyDelete
  6. cekgu: nape cekgu wat segmen cinta...buat la segmen teka-teka..saya sangat suka teka-teka ni...lagi-lagi teka pasal dunia hiburan..Ce cekgu buat..mesti saya join punye...Bab cinta..takde ayat best la cekgu..kering idea

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...